Адвокатське бюро Miroshnychenko & Partners в Чернігові

тел.(050)44-80-389

Автор: Оксана Мірошниченко,

керуюча партнерка

Адвокатського бюро «Мірошниченко та партнери,

                                                                        адвокат, кандидат юридичних наук, доцент

ВИВЧАЄМО РАЗОМ:

НОВИЙ ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ДОШКІЛЬНУ ОСВІТУ»

 

01 січня 2025 року почав діяти Закон України «Про дошкільну освіту», який було прийнято у червні 2024 року, на зміну старого закону «Про дошкільну освіту», який діяв в Україні ще з 2001 року. Новели цього закону спонукають засновників та керівників закладів дошкільної освіти до нових підходів  у сфері дошкільної освіти.

Особливості організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу відображені у розділі ІІІ цього закону.

Відповідно до статті 15 Закону України «Про дошкільну освіту» освітній процес організовується відповідно до цього Закону, Закону України «Про освіту», інших нормативно-правових актів, освітніх і парціальних програм, програми розвитку закладу дошкільної освіти, плану роботи на рік та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань кожної дитини, досягнення результатів, визначених державним стандартом.

Освітній процес повинен бути організований у безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі, здійснюватися з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.

Важливим є те, що тривалість роботи закладу дошкільної освіти впродовж року, включно з тривалістю навчального року, робочого тижня і робочого дня закладу дошкільної освіти, визначається його засновником, а не директором закладу дошкільної освіти.

Закон визначає правило, що навчальний рік розпочинається 1 вересня.

Заклад дошкільної освіти:

  • 1) самостійно визначає час і розпорядок перебування у ньому вихованців (повний день, короткотривале, сезонне перебування вихованців, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо) для здобуття дошкільної освіти, якщо інше не встановлено його засновником.
  • 2) З метою ефективної організації освітнього процесу можуть формуватися групи вихованців з різним часом і розпорядком їх перебування в закладі дошкільної освіти.

Освітній процес у закладі дошкільної освіти має ґрунтуватися:

  • 1) на культурних цінностях Українського народу,
  • 2) інших цінностях і принципах, визначених цим Законом іЗаконом України «Про освіту»,
  • 3) спрямовуватися на формування у вихованців суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, милосердя, толерантності, поваги до честі та гідності людини і результатів її праці, здорового способу життя та екологічної поведінки, цінностей постійного пізнання і розвитку.

Єдність розвитку, виховання і навчання вихованців забезпечується спільними зусиллями усіх учасників освітнього процесу.

При цьому, учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти, відповідно до статті 18 цього Закону є:

  • 1) вихованці;
  • 2) педагогічні працівники (керівники закладів дошкільної освіти (директори), заступники керівників закладів дошкільної освіти з організації освітнього процесу, керівники (завідувачі) дошкільних підрозділів, вихователі-методисти, вихователі, асистенти вихователів, вчителі, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з фізичної культури, інструктори слухових кабінетів, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій тощо), повний перелік посад яких затверджується Кабінетом Міністрів України;
  • 3) помічники вихователів закладів дошкільної освіти;
  • 4) інші працівники закладів дошкільної освіти;
  • 5) батьки вихованців;
  • 6) асистенти дітей з особливими освітніми потребами (у разі їх допуску відповідно до вимог законодавства);
  • 7) фізичні особи, які провадять педагогічну діяльність у сфері дошкільної освіти.

Крім того, для забезпечення тимчасової або постійної підтримки дітей в освітньому процесі, здійснення психолого-педагогічного супроводу, включно з організацією та проведенням корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами, в закладах дошкільної освіти облаштовуються ресурсні кімнати або ресурсні осередки в інших приміщеннях, сенсорні кімнати тощо.

Слід звернути увагу на заборони, які встановлені нормами цього закону. Так, законодавець визначив, що залучення будь-яких осіб до участі в освітньому процесі (проведенні занять, інших заходів) здійснюється за рішенням керівника суб’єкта освітньої діяльності.

Відповідальність за зміст таких занять, інших заходів несе керівник суб’єкта освітньої діяльності.

Тому, у таких випадках, керівнику слід діяти зважено та обдумано. Перш ніж, допускати до участі в освітньому процесі будь-яких осіб, рекомендуємо розробити конкретні вимоги до осіб, які можуть бути допущені до занять та заходів. Такі вимоги можна сформувати у вигляді пам’яток та затвердити їх відповідними наказами.

Крім того, не можуть залучатися до участі в освітньому процесі (проведенні занять, інших заходів) особи, які не мають права працювати в закладі дошкільної освіти відповідно до частини третьої статті 25 цього Закону.

Хто це? Це особа, яка:

  • 1) визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена судом;
  • 2) має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
  • 3) відповідно до рішення суду позбавлена права обіймати відповідну посаду;
  • 4) відповідно до рішення суду, яке набрало законної сили, вчинила умисне кримінальне правопорушення щодо дитини, у присутності дитини, з використанням дитини чи жорстоке поводження з дитиною.

З цього виходить, що саме керівник закладу дошкільної освіти контролює та вимагає відповідні документи від осіб, які спростовують чи підтверджують факти, зазначені у  частині третій статті 25 ЗУ «Про дошкільну освіту».

Як бачимо, керівнику закладу дошкільної освіти, слід не лише знати норми Закону «Про дошкільну освіту», але ще й вміти правильно їх застосовувати на практиці.

 

Резюме:

1) Суб’єкт освітньої діяльності має право самостійно приймати рішення з будь-яких питань у межах своєї автономії, визначеної цим Законом, Законом України «Про освіту» та/або установчими документами, зокрема з питань, не врегульованих законодавством.

2)Керівник закладу освіти, за свої дії чи бездіяльність, несе відповідальність, визначену чинним законодавством.

 

З повагою до кожного,

                          керуюча партнерка Бюро,  адвокат Оксана Мірошниченко

 

За більш детальною інформацією,

можна звертатися за телефоном:+380504480389