Проєкт: «Підвищення правової культури в освіті — запорука успіху та розвитку держави!»
«Тільки внутрішня, духовна, життєдайна сила праці служить джерелом людської гідності, а, разом з тим і моральності, і щастя.»
К.Д. Ушинський
За ініціативою Адвокатського бюро «Мірошниченко та партнери», в рамках запущеного у 2023 році пілотного проєкту «Підвищення правової культури в освіті — запорука успіху та розвитку держави!», 03 січня 2024 року відбулась онлайн-зустріч на майданчику ZOOM, вмотивованих педагогів, які займають активну громадянську позицію та готові діяти заради розвитку освіти в Україні, сьогодні і зараз, не зважаючи на складні воєнні умови, ділитися своїм досвідом та баченням розвитку системи освіти.
Учасниками зустрічі стали педагоги з Чернігівської та Івано-Франківської областей. Доєдналися представники навчальних закладів прикордоння Чернігівщини. Тематикою зустрічі стало питання змін в системі освіти. Говорили про професію вчителя, про його професійне зростання в умовах війни.
Оксана Мірошниченко, к.ю.н., доцентка Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського, адвокатка
З вітальним словом до педагогів звернулася п. Оксана Мірошниченко. У своєму вітальному слові вона відмітила, що на цьому майданчику зібралися справді вмотивовані освітяни, яким болить проблема розвитку освіти в Україні, подякувала захисникам та захисницям за те, що вони боронять нашу землю від ворога, віддачи свої життя та здоров’я на полі бою з агресором. Побажала всім присутнім: здійснення Єдиної МРІЇ на всіх – найшвидшої ПЕРЕМОГИ над ворогом!
Пані Оксана звернула увагу, що законодавство про освіту встановлює певні правила та вимоги, в тому числі і до розвитку педагогічних працівників. Державна політика спрямовує зусилля на сприяння кожної особи навчанню впродовж життя. При цьому і Закон України «Про освіту», і Закон «Про повну загальну середню освіту», визначаючи права та обов’язки педагогічних працівників надає право на:
академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі;
педагогічну ініціативу;
розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання;
підвищення кваліфікації, перепідготовку;
вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників;
доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі та науковій діяльності.
При цьому, педагогічні працівники зобов’язані: постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність.
Сьогодні, як зазначила п. Оксана, у сфері підвищення кваліфікації змінилося і робиться дуже багато для покращення показників якості надання таких послуг, надано широкі можливості для вільного обрання педагогічними працівниками методів і способів підвищення кваліфікації, вільного обрання суб’єктів, які здійснюють таку діяльність.
Наразі, у вільному доступі ми маємо багато майданчиків, де можна отримати цікавий і безкоштовний матеріал, освоїти його та впроваджувати набуті знання у своїй педагогічній діяльності.
Та поряд з цим, існує багато проблем, які ми бачимо, відчуваємо і про які готові говорити сьогодні, та одночасно бути активними агентами цих змін в освіті, зазначила Оксана Мірошниченко.
Під час зустрічі, учасники та учасниці ділилися власним досвідом та баченням розвитку освіти в умовах воєнного стану. Ними було відзначено важливість знання освітянами іноземної мови, необхідність наявності у навчальних закладах психологічної підтримки вчителів та надання часу відпочинку під час канікул.
Важливою наразі є активна комунікація між директорами навчальних закладів, між вчителями, що стає ефективною складовою психологічного розвантаження освітян.
Віталій Півторак , координатор міжнародних проєктів, учитель української мови та літератури Калуського ліцею
ім. Дмитра Бахматюка Івано-Франківської області
Пан Віталій Півторак поділився власним досвідом особистого розвитку та мотивації. Розповів про Фінський досвід розвитку освіти, про який він дізнався минулого року, перебуваючи з робочою поїздкою у Фінляндії. Звернув увагу присутніх на необхідність знання іноземних мов вчителями, що надає педагогам більше можливостей.
«Сучасний вчитель без знання іноземної мови є збідненим учителем!», — зазначив п. Віталій.
Науковцем запропоновано створити окремий курс: «Культура іншомовного культурного розвитку». — Для прикладу, у фінів є таке бачення: «Учитель, який має магістерську освіту, це є вчитель на все життя!, — зазначив п.Віталій.
Ольга Рябчун, фахівчиня у сфері освіти України,
має багаторічний досвід роботи у Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського
Цікавим для всіх став виступ пані Ольги Рябчун, яка розповіла про власний досвід своєї роботи в системі підвищення кваліфікації вчителів Чернігівської області, а саме в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. К. Д Ушинського, де на високому рівні, із застосуванням новітніх технологій вже багато років здійснюється підвищення кваліфікації педагогічних працівників Чернігівської області.
Для порівняння, вона розповіла учасникам та учасницям зустрічі про систему освіти у Швейцарії, де вона зараз перебуває; про особливості професії вчителя, їхні права та обов’язки. Звернула увагу на відмінності у роботі українського вчителя та вчителя, який працює у школі Швейцарії, та комунікації вчителів з батьками. У Швейцарії батьки дітей, яких навчає педагог не мають права взагалі телефонувати вчителю, лише можуть писати на електронну пошту, яку вчитель читає у зручний для нього час. Для порівняння: українські вчителі отримують телефонні дзвінки, повідомлення у месенджерах від батьків своїх учнів у будь – який час доби. Чи є правильною така комунікація? Крім того, пані Ольга зазначила про те, що у школах Швейцарії батьки можуть зустрітися із конкретним вчителем у чітко визначений час, який буде зручним як для батьків, так і для вчителя. Про дітей говорять лише хороше. Під час канікул, вчителі у Швейцарії відпочивають та набираються сил, багато подорожують.
Пані Ольга зазначила, що у Швейцарії вчителі проходять обов’язкове щорічне тестування зі свого предмету, яке є важливим і мотивуючим для вчителів.
Та не зважаючи на відмінності в освіті, нею було зазначено, що українська система освіти у багатьох аспектах є кращою і прогресивнішою.
Аліна Клепак, к.іст.н., старший викладач Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д Ушинського
Пані Аліна Клепак у своєму виступі звернула увагу на міжнародний досвід у сфері освіти, зокрема Республіки Польща, щодо співпраці вчителів різних навчальних закладів та обміну досвідом в рамках міжнародних проєктів. Приділено увагу аспектам розвитку Нової Української Школи.
Учасники зустрічі відмітили, що на сьогодні є проблеми в обміні досвідом та інформацією між педагогами, що є важливим для кожного вчителя і для розвитку всієї системи освіти в Україні.
Пані Надія Погребець, учитель української мови та мистецтвознавства Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3
Пані Надія Погребець розповіла про досвід роботи навчального закладу в умовах війни, про надолуження освітніх втрат учнями закладу. Звернула увагу на питання психологічної підтримки вчителів під час освітнього процесу, особливо в умовах воєнного стану, та розробки адвокатами Бюро алгоритму дій у випадку порушення прав вчителів.
Алла Єрмоленко, канд. пед. наук, заслужений учитель України, відмінник освіти, директорка Сновського Ліцею №1 Сновської міської ради Корюківського району Чернігівської області
Пані Алла Єрмоленко, яка очолює навчальний заклад, що знаходиться в прикордонній зоні розповіла про особливості освіти в умовах прикордоння, про досягнення учнів та вчителів навчального закладу, про бажання вчителів постійно вчитися та передавати свій досвід не лише учням, але і своїм колегам з інших територіальних громад. При цьому, пані Алла звернула увагу на болючу для всіх освітян проблему щодо фінансування заходів підвищення кваліфікації вчителів, про дефіцит у територіальних громадах коштів на освіту, в тому числі на відрядження вчителів; відсутність закладених коштів у бюджеті громади на заміну вчителів під час підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
На її думку, з якою погодилася більшість учасників вебінару, очна освіта надає більше можливостей учасникам освітнього процесу, ніж формат дистанційної освіти.
Світлана Біла, представниця Новгород-Сіверської територіальної громади
Пані Світлана Біла, яка багато років займається питаннями освіти в Новгород-Сіверській та Семенівській громадах Чернігівської області розповіла про підвищення кваліфікації державних службовців, які відповідають за сферу освіти та їхнього бажання подальшого навчання з питань освіти в Україні. Нею також було висвітлено важливе питання здійснення навчального процесу в прикордонних громадах та специфіки праці педагогів, в тому числі дошкільної освіти, в особливих умовах. Освітяни, — зазначила п. Світлана, — це така своєрідна професія, коли вчитель змушений і вже вміє підлаштуватися під будь-які умови праці, в тому числі і в умовах війни.
Вмотивовані, сильні та непереможні освітяни домовилися про подальшу співпрацю та новий формат зустрічей.
Зустріч відбулася в теплій та дружній атмосфері.
Щиро дякуємо всім учасникам і учасницям даного вебінару, та сподіваємося на подальші цікаві зустрічі такого чи ще кращого формату.
Наші контакти для співпраці:
Телефон: 050-44-803-89
Email: abmiroshnychenko@gmail.com
Веб-сайт: abmiroshnychenko.com.ua
Facebook: Law office Miroshnychenko and Partners
Instagram: law_office_mp