Автор: Оксана Мірошниченко,
керуюча партнерка
Адвокатського бюро «Мірошниченко та партнери,
адвокат, кандидат юридичних наук, доцент
«Робочий час у закладі дошкільної освіти у 2025 році.
Табелюємо по-новому»
Закон України «Про дошкільну освіту», який набув чинності з 1 січня 2025 року викликав ажіотаж серед освітян. Проблеми, з якими зіткнулися заклади дошкільної освіти показують на скільки реальність далека від законотворців. Прийняття нового закону повинно було забезпечити розвиток дошкільної освіти та стати стимулом для більш продуктивної праці педагогічних працівників. І тому, перехідний період, який був відведений нормами цього закону спочатку, а це період з 06 червня 2024 до 7 липня 2025 року, покликаний був забезпечити підготовку усіх суб’єктів, яких стосуються норми цього закону, до належної реалізації його норм. Та 19 листопада 2024 року було внесено зміни до законодавчого акту, які вже передбачали введення в дію норм закону, саме: з 1 січня цього року.
Як виявилося періоду тривалістю в один місяць та одинадцять днів було недостатньо для приведення всіх підзаконних та локальних актів до вимог нового закону. Звернення керівників дитячих садочків та педагогічних працівників до нашого Бюро показують, що існує ряд проблем, які освітяни не можуть вирішити самостійно. Це пов’язано з нестачею коштів на фінансування закладів дошкільної освіти.
На що слід звернути увагу в новому законі?
Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти, відповідно до статті 18 ЗУ «Про дошкільну освіту» є:
При цьому, новим законом врегульовано питання робочого часу педагогічних працівників, із врахуванням особливостей праці в дитячому садочку.
Де було врегульовано до цього часу тривалість робочого часу всіх інших педагогічних працівників, наприклад вихователів дитячих садочків, методистів чи то музичних керівників? Скажу відверто, що загальна кількість годин була прописана саме в статті 51 КЗпП України для вчителів. У базовому Законі України «Про освіту», який поширює свою дію на педагогічних працівників усіх закладів освіти, у статті 60 вказано, що робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором.
Конкретний перелік та обсяг видів робіт педагогічного працівника встановлюються трудовим договором відповідно до законодавства.
Норми педагогічного навантаження педагогічних працівників на одну ставку встановлюються спеціальними законами.
Засновник або уповноважений ним орган, керівники закладів освіти та їх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних і науково-педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої трудовим договором.
Слід відмітити, що встановлення скороченого робочого часу педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти є позитивним фактором, покликаним, врегулювати це питання, яке залишалося неврегульованим вже більше 20 років. Хочеться звернути увагу на те, що стаття 51 Кодексу законів про працю встановлює скорочений робочий час вчителям, який становить 36 годин на тиждень. Посада вчителя також відноситься до переліку посад педагогічних працівників. Тому, для закладів дошкільної освіти, при регулюванні питання робочого часу, до цих пір, слід було застосовувати аналогію закону (права). Це означає, що робочий час педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, із врахуванням норм Закону України «Про освіту», складав 36 годин скороченого робочого часу.
Займаючись питаннями трудових правовідносин, я дуже раділа з того, що нарешті питання робочого часу педагогічних працівників закладів дошкільної освіти буде врегульованим. Дійсно, статтею 26 даного закону, це питання врегулювали. Про що тут йде мова?
Робочий час педагогічного працівника включає час, необхідний для здійснення ним освітнього процесу з вихованцями, а також виконання методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором.
Аналіз даної статті показує, що тепер, у порівнянні з вчителями, для педагогічних працівників закладів дошкілля встановлено скорочений робочий меншої тривалості. Це не 36 годин на тиждень, а вже 35 годин для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога та асистента вихователя, і 30 годин на тиждень для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників які працюють у закладі освіти.
Важлими є також те, що законодавець виділив одну із складових частин робочого часу, а саме педагогічне навантаження. Так, норма педагогічного навантаження (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями), що є складовою робочого часу педагогічного працівника закладу дошкільної освіти, становить для:
вихователя, інструктора з фізкультури — 25 годин на тиждень;
музичного керівника — 24 години на тиждень;
практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда — 20 годин на тиждень;
керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя — 18 годин на тиждень.
Проста математика показує, що для вихователя — педагогічне навантаження зменшилося на 5 годин, а для музичного керівника — залишилося, як і було, в попередньому законі, 24 години на тиждень.
Як слід табелювати робочий час педагогічних працівників закладів дошкільної освіти з 01 січня 2025 року?
Відповідь на це питання очевидна. Табелюємо по тривалості робочого часу за кожною педагогічною посадою, а не за педагогічним навантаженням.
Для прикладу:
Резюме.
Робочий час педагогічних працівників закладів дошкільної освіти слід табелювати у відповідності до норм ЗУ «Про дошкільну освіту».
З повагою до кожного,
керуюча партнерка Бюро, адвокат Оксана Мірошниченко
За більш детальною інформацією,
можна звертатися за телефоном:+380504480389