Автор: Оксана Мірошниченко,
керуючий партнер, адвокат,
кандидат юридичних наук, доцент
Фінансова автономія школи: особливості її правового регулювання
«В природі все мудро продумано і влаштовано,
всяк повинен займатися своєю справою, і в цій мудрості – вища справедливість життя.»
Леонардо да Вінчі
Фінансова автономія закладу повної загальної середньої освіти передбачена базовим Законом України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09. 2017 та Законом України «Про повну загальну середню освіту» № 463-IX від 16.01.2020, який виступає спеціальним законом.
Особливості фінансово-господарської діяльності закладів загальної середньої освіти визначені у ст.59 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Тут, зокрема, бачимо, що заклади загальної середньої освіти провадять фінансово-господарську діяльність відповідно до Бюджетного кодексу України, цього Закону, Закону України «Про освіту» та інших нормативно-правових актів.
Директори шкіл, які планують перехід на фінансову автономію закладу часто запитують у адвоката:
Фінансова автономія закладів загальної середньої освіти в частині використання бюджетних коштів передбачає здійснення самостійне витрат у межах затверджених кошторисами обсягів, зокрема на:
5) укладення відповідно до законодавства цивільно-правових угод (господарських договорів) для забезпечення діяльності закладу освіти.
Це кошти:
Отримані із зазначених джерел кошти використовуються закладами загальної середньої освіти відповідно до затвердженого кошторису.
Тут важливо пам’ятати:
А) одержання закладом загальної середньої освіти власних надходжень не є підставою для зменшення обсягу його бюджетного фінансування!
Б) Отримані закладом загальної середньої освіти кошти повинні бути використані відповідно до його установчих документів, зокрема для організації та забезпечення його діяльності, та не можуть бути вилучені в дохід державного або місцевих бюджетів, крім випадків, передбачених законом.
Фінансово-господарська діяльність закладу загальної середньої освіти здійснюється на основі кошторису, що затверджується засновником з урахуванням пропозицій закладу загальної середньої освіти.
Так. Такі заклади освіти можуть надавати послуги, перелік яких затверджує Кабінет Міністрів України.
Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти визначає перелік платних освітніх та інших послуг, що надаються закладом освіти, із зазначенням часу, місця, способу та порядку надання кожної з послуг, їх вартості та особи, відповідальної за їх надання.
При цьому, керівнику навчального закладу слід пам’ятати про прозорість та інформаційну відкритість закладу освіти, що передбачено ст. 30 ЗУ «Про освіту».
Тому, перелік додаткових освітніх та інших послуг, їх вартість, порядок надання та оплати слід розмістити на сайті у піблічному доступі.
Ні. Не можуть.
У державних і комунальних закладах освіти під час освітнього процесу, що забезпечує досягнення результатів навчання, передбачених освітньою програмою закладу освіти, не можуть проводитися платні заходи чи надаватися платні послуги.
Пам’ятайте! Учні та їхні батьки можуть отримувати в закладі загальної середньої освіти платні освітні та інші послуги виключно на добровільних засадах.
Резюме: якщо у Вас виникли проблеми, ми завжди раді підтримати Вас у правовому полі!
Контактний телефон: 0504480389; вайбер, телеграм, вацап.