Адвокатське бюро Miroshnychenko & Partners в Чернігові

тел.(050)44-80-389

Булінг у школі, висвітлення цих актуальних питань

Рубрика: «Булінг у школі»

Автор: Оксана Мірошниченко,
керуючий партнер, адвокат, кандидат юридичних наук, доцент

 

Цього року до нашого Бюро надходить багато звернень від клієнтів з питань булінгу у школі. Тому, нами було прийнято рішення про висвітлення цих актуальних питань у добірці статей у рубриці: «Булінг у школі».

1? Що таке безпечне освітнє середовище?

Безпечне освітнє середовище — це сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема

  • 1) внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил,
  • 2) законодавства щодо кібербезпеки,
  • 3) захисту персональних даних,
  • 4) безпечності та якості харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом

— фізичного та/або психологічного насильства,

— експлуатації,

— дискримінації за будь-якою ознакою,

— приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин;

2? Хто є учасниками освітнього процесу?

Учасниками освітнього процесу в закладах освіти є:

  • 1) учні;
  • 2) педагогічні працівники;
  • 3) інші працівники закладу освіти;
  • 4) батьки учнів;
  • 5) асистенти дітей (у разі їх допуску відповідно до вимогчастини сьомої статті 26 цього Закону «Про повну загальну середню освіту»).

 

3? Що може бути підставою для підозри в наявності випадку булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі освіти?

Підставами можуть бути:

  • 1) замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;
  • 2) неврівноважена поведінка;
  • 3) агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;
  • 4) різка зміна звичної для дитини поведінки;
  • 5) уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;
  • 6) відлюдкуватість, уникнення спілкування;
  • 7) ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;
  • 8) занижена самооцінка, наявність почуття провини;
  • 9) поява швидкої втомлюваності, зниженої спроможності до концентрації уваги;
  • 10) демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;
  • 11) схильність до пропуску навчальних занять;
  • 12) відмова відвідувати заклад освіти з посиланням на погане самопочуття;
  • 13) депресивні стани;
  • 14) аутоагресія (самоушкодження);
  • 15) суїцидальні прояви;
  • 16) явні фізичні ушкодження та (або) ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);
  • 17) намагання приховати травми та обставини їх отримання;
  • 18) скарги дитини на біль та (або) погане самопочуття; пошкодження чи зникнення особистих речей; вимагання особистих речей, їжі, грошей; жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток сексуального (інтимного) характеру або інших відомостей, які особа бажає зберегти в таємниці;
  • 19) наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту;
  • 20) наявні пошкодження або зникнення майна та (або) особистих речей.

 

4? Які випадки належать до булінгу (цькування) в закладах освіти?

Випадки, які відбуваються

1) безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, вбиральнями, душовими кімнатами, їдальнею тощо) та (або)

2) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою керівника закладу освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу освіти.

 

5? Які є ознаки булінгу (цькування)?

Ознаками булінгу (цькування) є:

* систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:

*умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;

*словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;

*будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;

*будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;

*інші правопорушення насильницького характеру.

6? Хто є суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти

Суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти є:

  •  служба освітнього омбудсмена;
  • служби у справах дітей;
  • центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
  • органи місцевого самоврядування;
  • керівники та інші працівники закладів освіти;
  • засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган;
  • територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.

Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти діють в межах повноважень, передбачених законодавством, Порядком реагування на випадки булінгу (цькування), який обов’язково приймається та затверджується педагогічною радою кожного навчального закладу.

Суб’єкти реагування здійснюють заходи, спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки та Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) відповідного  закладу освіти на поточний навчальний рік.

7? Який повинен бути алгоритм дій педагогічних та інші працівники закладу освіти у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування)?

 Педагогічні (науково-педагогічні) та інші працівники закладу освіти у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

  • вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
  • за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
  • звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;
  • повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

Цікава судова практика:

  • Справа № 361/9370/21; провадження № 3/361/6282/21 від 05.11.2021 р.
  • Справа № 462/1412/22; провадження № 22-ц/811/1859/22 від 21.11.2022 р.

 

Якщо Ви потерпаєте від булінгу, то Вам до нас!

 

Телефон: 050-44-803-89
Email: abmiroshnychenko@gmail.com
Веб-сайт: abmiroshnychenko.com.ua
Facebook: Law office Miroshnychenko and Partners
Instagram: law_office_mp